Порушення поведінки у дітей часте явище, яке викликає хвилювання батьків і оточуючих. Допомогти виявити причини поведінкових розладів і визначити стратегію боротьби з ними допоможуть фахівці «Центру Стимуляції Мозку».
Порушення поведінки у дітей часте явище, яке викликає хвилювання батьків і оточуючих. Допомогти виявити причини поведінкових розладів і визначити стратегію боротьби з ними допоможуть фахівці «Центру Стимуляції Мозку».
Вихователі часто скаржаться на бійки, призвідником яких став ваш син або дочка? Ви втомилися читати зауваження вчителів у щоденнику або ваша дитина часто обманює вас? Порушення поведінки у дітей досить поширена проблема, яка спричиняє негативні переживання не лише у батьків, педагогів та інших осіб, а й у самої дитини. Успішна корекція поведінкових порушень у дітей може проводитися фахівцями «Центру Стимуляції Мозку».
Порушення поведінки — це група поведінкових дисоціативних розладів, які виражаються в неадекватних, демонстративних або агресивних вчинках, які не відповідають віку та соціальним нормам. У разі відсутності їхньої правильної корекції стан може бути подальшим фундаментом для неуспішності в школі, виникнення проблем і труднощів у взаємодії з дорослими й однолітками, в інтелектуальному, соціальному та емоційному розвитку.
Фахівці виділяють такі основні види поведінкових порушень:
Поведінкові розлади у дітей нерідко залишаються без належної уваги та списуються на особливості віку, втому або погане виховання. Однак якщо схожі ситуації повторюються регулярно та зостаються без корекції, то вони будуть залишати свій негативний слід на майбутньому дитини. Їхнє своєчасне виявлення та всебічна допомога фахівців допомагають мінімізувати або повністю нівелювати можливі небажані наслідки розладів поведінки.
Згідно з МКБ-10 порушення поведінки поділяють на кілька різновидів:
Причини порушення поведінки можуть бути пов’язані як із впливом навколишнього середовища, так і з біологічними задатками. Численні дослідження підтверджують, що великий вплив на формування поведінки дитини надає виховання. Психофізіологічні особливості або спадкова схильність мають другорядну роль і частіше стають факторами ризику розвитку розладів поведінки у дітей.
До причин порушення поведінки у дітей належать такі групи чинників:
Розлад поведінки, який провокується фізіологічними причинами, пов’язаний з надлишком тестостерону, порушенням метаболізму або активності нейротрансмітерів. Ці чинники змінюють цілеспрямованість передачі нервових імпульсів і спричиняють дисбаланс у процесах збудження та гальмування.
Правильне виховання та спокійне доброзичливе ставлення здатні нівелювати фізіологічні відхилення. Стреси, часті сварки та конфлікти, надмірна холодність або відсутність довірливих стосунків посилює нестабільний стан дитини та призводить до розвитку поведінкових розладів.
Серед симптомів порушення поведінки у дітей виокремлюють три основних:
Ці прояви можуть бути епізодичними та бути варіантом норми. Непослух часто виникає у дітей у кризові роки розвитку, але він має неяскраво виражений характер і безслідно проходить після завершення кризи. У разі поведінкових порушень у дітей ознаки мають стабільний, а в деяких випадках і прогресуючий характер. Вони спостерігаються протягом пів року та проявляються в надмірній формі. Порушення поведінки у підлітків часто пов’язані з початком статевого дозрівання.
Порушення поведінки у дітей можуть виникати в будь-якому віці. Найчастіше вони наростають поступово.
Типовими проявами поведінкових порушень вважають такі прояви:
Відсутність корекції стійких змін у поведінці призводить до розвитку наслідків поведінкових порушень у дорослих. Дівчата з антисоціальною поведінкою страждають у майбутньому від емоційно-особистісних розладів у вигляді неврозів або психопатій. Юнаки нерідко стають залежними від наркотиків чи алкоголю, ведуть антисоціальний спосіб життя, схильні до агресії та насильства, вчиняють правопорушення або залучаються до злочинних угруповань. Люди, у яких поведінкові розлади в дитинстві не коректувалися, нерідко зазнають труднощів з отриманням освіти, працевлаштуванням і створенням сім’ї.
Для діагностики порушення поведінки в дитячому або підлітковому віці необхідна консультація психіатра. Лікар проводить із пацієнтом і його батьками (або опікунами) бесіду, під час якої уточнює характер, тяжкість, частоту та тривалість антисоціальних вчинків, ставить питання про настрої дитини, особливості в спілкуванні з дітьми та дорослими, інтелектуальному розвитку, успішності в школі. Під час консультації фахівець спостерігає за ставленням між дитиною та батьками, поведінкою пацієнта, його реакціями на актуальні питання та бесіду з батьками.
Для визначення емоційно-особистісних рис, виявлення станів пригніченості, дезадаптації, озлобленості, схильності до імпульсивних вчинків і агресивності застосовуються тести-опитувальники. Вибір тестових методів залежить від віку пацієнта й особливостей стану його здоров’я.
У разі необхідності призначається консультація невролога або ендокринолога для виявлення фізіологічних причин розладів поведінки.
Після отримання всіх даних лікар проводить їхній аналіз та диференціює з аутизмом та РАС, порушеннями адаптації, варіантами норми, синдромом гіперактивності, субкультурними відхиленнями.
У разі виявлення поведінкового розладу складається план комплексного психотерапевтичного лікування порушень поведінки та супутніх патологій. У комплекс вносять різні поведінкові методи психотерапії, які підкріплюються груповими тренінгами. У разі необхідності рекомендується медикаментозна терапія. Для стабілізації стану нервової системи можуть застосовуватися седативні засоби, транквілізатори та нейролептики. Вибір препаратів і їхніх дозувань проводиться відповідно до віку дитини чи підлітка й особливостей загального стану здоров’я.
У ЦСМ лікування поведінкових порушень може ефективно доповнюватися такими методиками, як:
Для корекції порушень поведінки у дітей та допомоги батькам рекомендуються консультації психолога. Спеціаліст допомагає виробляти правильну тактику спілкування з важкою дитиною, навчає її необхідним навичкам управління конфліктними ситуаціями та агресією, підвищення самооцінки, взаємодії з оточуючими людьми й однолітками. Сімейне консультування допомагає створювати позитивний мікроклімат, позначати межі дозволеного та виробляти дух співпраці у стосунках.
Для профілактики поведінкових порушень у дітей і підлітків необхідно:
Ви хочете поліпшити взаємини з дитиною та шукайте хорошого фахівця? Звернення до «Центру Стимуляції Мозку» допоможе вам почати правильну корекцію поведінки за допомогою досвідчених психологів і лікарів суміжних спеціальностей. Записатися на прийом можна зателефонувавши до кол-центру або ж заповнивши спеціальну форму для онлайн-запису чи замовлення зворотнього дзвінка.