Вік |
Норми мовного розвитку |
2 місяці |
Окремі звуки, спонтанні вокалізації, спрямовані до мами і іноді - іншим дорослим. |
3 місяці |
Розтягування голосних звуків, гуління, «воркування», реакція на звернення. |
4 місяці |
Гуління переростає в рулади (один голосний перетікає в інший), реакція на зміну інтонації. |
5 місяців |
Мелодійне гуление, випадковий лепет, додаються деякі приголосні звуки (п, б, м), перші поєднання складів. |
6 місяців |
Удосконалення випадкового белькотіння, злиття приголосних з голосними, спроби імітації чутних звуків. |
7 місяців |
Лепет, розуміння сенсу слів. |
8 місяців |
Лепет як спілкування, імітація звуків, які вимовляються дорослими, без розуміння сенсу. |
9 місяців |
Ускладнення белькотіння, звукові серенади, проголошення перших полегшених слів. |
10 місяців |
Розуміння все більшої кількості слів, наслідування мови дорослих, поява в мові нових складів і простих слів. |
11 місяців |
Відтворення звуків на власний розсуд, збільшення кількості полегшених слів. |
12 місяців |
Легкість в наслідуванні новим почутим словами, близько 10 полегшених слів в активі, розуміння більше 20 слів. |
2-й рік життя |
Автономна активна мова (використання аморфних слів-коренів); в 1,5 року - використання одного слова для позначення ряду предметів); в 2 роки - співвіднесення знайомих слів з зображеннями; до третього року - спроби змінювати слова; розуміння і виконання найпростіших команд. |
3-й рік життя |
Зв'язковий характер мови, поява і поступове ускладнення пропозицій, перші питання, зміна інтонації, швидке збільшення словникового запасу, словотворчість. |
4-й рік життя |
Поява у мові речень, що складаються з підмета, присудка і доповнення; правильна вимова більшої частини звуків; здатність відповідати на найпростіші запитання; вживання фраз, що складаються більш ніж з чотирьох слів. |